Inom ett par veckor börjar de att riva taket, eller snarare det som finns kvar av taket på vårt nya hus. Vi har bett byggaren att ta kort och maila till oss så vi kan följa bygget från Sverige. Det känns läskigt och spännande men mest av allt funderar vi mycket på hur det kommer att bli.

Ikväll ska E på julfest och jag ska nog försöka passa på att rita upp vart vi vill ha alla elkontakter. Det är så himla mycket att tänka på, allt måste finnas nedskrivet eller nedritat för att inga missförstånd ska uppstå. Jag har en klar bild över hur jag tänkt att terrassen ska vara utformad men är inte alls säker på att vår byggare har en likadan bild.

Jag har börjat följa en del svenska bloggar som har hus i Languedouc och där har jag läst på lite om färgen på fönsterluckor. Idag är vårt hus vitt (väldigt ovanligt) med blå fönsterluckor (blå är den traditionella färgen i Provance). Men huset bredvid är mer traditionellt sandstensfärgat, i år kommer vi helt enkelt inte ha råd att göra något åt extriören men året därpå är tanken att vi ska försöka få ihop husen till att få även ett gemensamt yttre. Då skulle jag gärna ha sandstenfärgat fasad med den traditionella Langeudoc-färgen grön på alla trädetaljer. Då en ljus nästan solblekt grön, skulle bli så fint.

färg frankrike

